tirsdag 27. november 2012

Fisk!

De to siste dagene har vært ganske fantastiske. Vi la ut fra Patras litt før to i går, forlot kjølsvinet på brygga, og durte ut på vannet igjen. Der var det jo nærmest ingen vind, men mye sol og varmt og godt. Så gutta slang ut fiskeutstyret og der lå vi å drev sagt av gårde og koste oss egentlig ganske mye. Etter hvert som solen gikk ned kom vinden litt igjen, og dro oss rett bort til nærmeste havn. På andre siden av bukta enn vi hadde planlagt, men det gjør vel ingenting. Det er jo ikke som vi har noe sted vi skulle vært…

Fisk fikk vi ikke, men vi fikk god fart på båten, og det liker vi. Havnen lå et godt stykke inn en lang kanal, men noen rare fisker hus, eller feriehus eller hva det nå var, på begge sider. Og det var nærmere 2,5 nm inn til selve havnen, så det var et godt stykke vi måtte følge nøye med på grunner og fiskegarn for å kunne komme oss trygt i havn. Klokken 11 var vi helt ferdig med fortøyningene, ankerdrammen slukt (grapa fått av italieneren som fikset ror og rigg), og middagen fortært (cornflakes). Så var det bare  stupe i seng.

Tidlig neste morgen før solen var kommet putret vi på nytt gjennom kanalen for å komme ut på vannet. Kommer vi sent og reiser vi tidlig er det ingen som spør etter penger til havneavgift har vi funnet ut av, så vi får nå se hvordan det går fremover. Men nå så vi jo mye mer av kanalen enn kvelden før. Skulle tro vi var i et helt annet land, vi så for oss New Orleans eller Memphis selv om vi egentlig aldri har vært der.

Ute på vannet igjen prøvde vi å få det meste ut av den lille vinden vi hadde og gjorde få knop. Igjen ut med fiskestenger og frem med bøkene. Nok en dag med driving tenker vi. Men så fort vi kommer litt utenfor bukta, kommer alt på en gang. Vinden tar seg opp, og vi får skikkelig fart på båten! Vi har nådd en ny fartsrekord på 7,5 knop og er ganske fornøyde med det uten å presse oss selv eller båten altfor langt. Bølgene tok seg opp, så det ble noe vanskelig å bevege seg rundt. Og nesten så fort vi var oppe rundt 6 knop, hørte vi det ene fiskesnøret rulle seg utover. Stian løper til stanga si og begynner å sveive, og der begynner snøret til Kenneth å rulle ut. Begge har fisk! Tre store tunfisk ble det før vi konkluderte at noe mer trenger vi ikke fiske, for da må vi jo bare kaste det igjen. Ca. to kilo hver var de, og vi klarer vel så vidt å spise opp dem. fikk ingen bilder av fisken, bare film. Får nok lagt ut litt film og her etterhvert...

Nå ligger vi i havn på øyen Kefalonia og planlegger å legge kursen ned mot Zakyntos i morgen. Så får vi se hvor vinden vil ta oss.. Akkurat nå vil vi egentlig bare gå å legge oss etter en lang dag med seiling og en stor porsjon stekt tunfisk i hvitløk og hvitvin, med ris og stekt løk ved siden av. Nam!