tirsdag 11. september 2012

Oppdatering


Dette innlegget har jeg begynt å skrive på mange ganger nå, men har aldri fullført det. Dette er jo ikke noen avlappende kose ferie. De eneste gangene vi sitter stille eller forholder oss i ro er på metroen, når vi spiser eller sover. Men akkurat nå i dette øyeblikk har vi kjøpt oss noen øl og slapper av litt på hotellrommet. Stian gjør research på båtene vi har sett på i dag, Kenneth overvåker området utenfor, og jeg skal nå oppdatere mine trofaste og informasjonshungrie lesere:) 
 



1. Stian
Stian sitter altså og undersøker litt ekstra om båtene vi så i dag. I går gikk vi rundt på en ganske stor havn, litt lenger sør for Athen sentrum. Vi har blitt som lokalbefolkningen når det gjelder metro og Tram (trikk), så å komme oss rundt er ikke noe problem, eller dyrt. I går lette vi også opp en megler som er blitt anbefalt i en del norske forum på nettet. Det virker som mannen vet hva han snakker om både når det gjelder båt, og med det å ordne papirer med norske myndigheter. Det er de Greske myndighetene som er problemet, men det er et problem for oss hvis vi skulle gjort det selv, ikke for han. Han skal også passe på at det ikke er noe lån som følger båten, om det er det, skal vi få en skriftlig bekreftelse fra lånets bank på at det er frigjordt. Om lånet er større enn båtens salgssum, trenger vi ikke en gang kikke på båten. Dette vet han, men han vil også skaffe oss bekreftelse på dette hvis det ender med at vi kjøper båt gjennom han. 

Båtene vi har sett på i dag er to ganske forskjellige båter i litt forskjellige prisklasser. Den ene er en Bavaria 42 som vi trodde kom til å bli mest aktuell. Den ligger til den prisen vi hadde planer om å bruke, i forhold til hvor mye ekstra utstyr som må til i tillegg. 

Men vi har og sett på en Bennetau 44 som virker enda mer aktuell for øyeblikket. Rominndelingen på Bavaria'en er den vi alltid har ønsket oss, mens Bennetau'en er større, har bedre plassutnyttelse, mer lagringsmuligheter, trenger mindre oppdatering når det gjelder kjøkken, bad og andre vanlige ting enn det Bavaria’en. Utstyrslisten til langseiling derimot ser ut til å være den samme på begge båtene. Bennetau'en er selvfølgelig en del dyrere. Den har og en del kosmetiske reparasjoner fremfor seg. Det er noe å pirke på overalt. Det ser litt skummelt ut, men er ikke av de mest kostbare reparasjonene vi kanskje kunne hatt.
 
I morgen skal vi møte en dame som også har noen båter vi kan se på. En vi kan se i morgen, men de fleste er charter båter og er ikke tilgjengelig før på lørdag. Denne damen tror vi driver hovedsakelig med charterutleie, og ikke med salg. Mannen sier han har lisens som selger og at det kun er en til i området som har dette (og det er ikke damen). Det virker hvertfall som om han vet mye mer om salg til Norge, enn damen, som ikke engang viste at vi ikke er medlem av EU. Noe vi brukte en god stund på å overbevise henne om (det har nemmelig en del å si i form av MVA som må betales her dersom vi hadde vært EU land).
 
Det blir i hvert fall spennende å se i morgen hva damen har å vise oss, så får vi begynne å ta noen litt grundigere undersøkelser etter dette. Foreløpig har vi bare fått ett overblikk over tilstanden på båtene, og våre kriterier. Neste steg blir å vurdere hvilke kompromiss vi er villige til å ta, eventuelt hvor mye enkelte ting er verdt for oss. Er to fot ekstra verdt 1/3 av lommepengebudsjettet? Eller er foreksempel den peneste båten den vi vil trives best i? Akkurat nå

sitter vi nemmelig og tenker høyt, nye krav og spesifikasjoner erstatter gamle, men blir byttet ut i neste minutt. Jeg tror det kan være litt sunt også og bare la tankene flyte litt nå og formidle våre ideer og tanker til hverandre, for å senere slå fast hva det er vi vil ha og hva som er mest viktig for oss.



Nabolaget tidlig om morgenen ser jo ikke så ille ut?
2. Kenneth overvåker området:
Ja dette krever et eget avsnitt! Vi bor i slummen, Athens svar på Grønnland. Det er en del ulumskheter ute på gaten her. Er vi i byen til det blir mørkt, går vi av metroen noen stopp før, tar taxi de siste kvartalene for så å passe på at taxien stopper like utenfor døren. Vi tenkte vel egentlig hvor ille kan det være? Men mens vi snakker med meglerne og de får vite hvor vi bor for de store øyne og ber oss være forsiktige. Utdrag fra samtale mellom Stian og en megler: 
Megler: Where are you staying?
Stian: Near Viktoria station
Meger: (store øyne) wow, be cearful... 
Stian: It's okay...
Megler: (ltt mer seriøs nå) No, it’s really not. 

Men Mamma og Stina hvis dere leser dette: Vi er forsiktige! Og det går faktisk bra!



3. Christine: Lesere oppdatert! Mision accomplished.  More to come!
 



The famous hit man tub as we call it.




- Christine

7 kommentarer:

  1. å herregud sier jeg bare.....hehehhe og så spennende dager for dere for dette blir jo tross alt huset og hjemmet deres en stund fremover. Tvi tvi.-)

    SvarSlett
  2. Høres ut som dere har startet eventyret allerede.. ift det spennende nabolaget hvertfall :) Vær forsiktige da! Bra blogg... keep it coming! Skal hilse fra Anette her... og kos dere masse videre

    SvarSlett
  3. CHRISTINE MYRBRAC!
    Vær forsiktig, veldig forsiktig!! Bare venter på å få tlf fra en greker med whiskey stemme som forlanger løsepenger og en kamel for deg.

    Glaaaad i deg!! (SI GLAD I DEG TILBAKE!!!)

    Stina

    SvarSlett
  4. Glad i deg og Stina (og de første de ringer etter løsepenger er nok deg) Og forresten EN kamel?

    SvarSlett
  5. Takk. HVORFOR SKULLE DE IKKE RINGT MEG FØRST? Jeg er stinn av gryn (og kameler). HALLO? Vet du hvor stor en kamel ER eller? Vil jo ikke kalle deg tykk heller da :)

    //Stina (skjønner ikke disse profilene)

    SvarSlett
  6. pass dere for disse meglere,broderen blei lurt der nere med å köpe båt for utleie og nå står båten på land og dem må betale flere hundre euro i året for leie av plass, kapteinen på den båt som broderen kjöpte tok den på land,så nå blir dem krevd på penger for noe dem ikke får brukt

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for omtanke, men jeg tror vi nå har funnet en bra megler. Han har solgt flere båter til Norge før, og har god peiling på hva som må ordnes:)

      Slett