mandag 3. juni 2013

Italia


 Endelig, nytt land, nye eventyr. I dag sto vi opp halv 5, spiste frokost og durte av gårde i retning Italia, og klokken 12 hang vi ut fendere for å fortøye til første havn i Italia. Det var en fantastisk tur over, og jeg er veldig glad vi ventet en dag med denne overfarten. Vi har hatt fin vind, og veldig lite sjø. Noe har det allikevel vært, men jeg tror ikke vi kunne ventet på noe mindre, så jeg måtte nå stirre utover horisonten. Men ikke blitt skikkelig syk, og det må jo være fremskritt!


 Det var en ganske så koselig ankringsplass vi fant på øya Othoni, den siste av de greske øyene før du kommer til Italia. Herfra reiste vi klokken 6 på morgenen på søndag og tenkte å komme oss til Italia. Men det var temmelig høy sjø, og i tillegg helt svarte skyer i horisonten som blinket. Det fristet plutselig ikke like mye, så vi dro heller rundt på andre siden av øya siden vinden hadde snudd siden dagen før og det ikke var mye bra ly lenger i bukta vi lå i. 

Så vi ente opp her i stede. En veldig koselig, og veldig liten by, med en liten havn. Utover dagen kom det og flere båter og la til her, som og planla å reise over til Italia dagen etter. Vi fikk og kjøpt inn litt mer mat og snacks her, som Jan Håvard syntes vi hadde litt for lite av. jeg og Stian glemmer fort bort å spise mat, og blir fort tappet for krefter og trege, eller kanskje tregere, i hodet utover dagen. Men Jan Håvard har jo seilt litt før, og vet litt bedre hvor viktig det er å få i seg nok mat. Dette kan og være grunnen til at vi har hatt en så fin tur i dag, og at jeg ikke har blitt så syk. Frokost er kanskje tingen? 
Snart fremme!



Nyter velfortjent "ankerdram". Og plutselig ble det også sommer på oss! 


Gutta tok seg noen ankerdrammer til, mens jeg ruslet opp noen trappetrinn, og opp til et gammelt fyrtårn og en borg som var synlig på mils avstand. Der fikk jeg og tatt litt fine bilder av havnen og båten:) 


Har prøvd å ringe rundt båten:

Nå må vi jo finne et pizzeria eller ett eller annet sted hvor vi kan få i oss noe Italiensk mat!

- Christine 

2 kommentarer: