fredag 19. april 2013

Nidri

Da ligger vi trygt på anker i Nidri, på øya Lefkas. Her var vi i fjor også, der jeg skrev om kniven som lå klar for å kutte fortøyninger hvis været skulle bli verre. Det er litt annerledes å være her nå. Vannet er speilblankt og sola steiker. Det å ligge på anker kan vi i hvert fall vende oss til! Det er stille og behagelig. Ingen tau som knirker eller gnager, og her som vannet er helt rolig, blir det veldig lite bevegelse i båten. Herlig! Det eneste er at motoren til jolla trenger en liten service, men den tar oss nå fremover.

Her venter vi på at en bru skal åpne seg for oss
I går var en kjempefin dag på vannet. Vi hadde ingen vind, så vi tok oss frem ved motor, men fint hadde vi det uansett. Det var veldig varmt, grønt og blått nydelig vann rundt oss og godt humør. Kun et lite problem oppsto, nemmelig at motoren gikk varm. Dette skjedde rett etter å ha ventet på en bru som åpnes for å komme inn til Lefkas sentrum, så vi kunne lett fortøye båten med en gang, og skru av motoren. Kapteinen byttet så impeller (noe som får vann inn i motoren slik at den kjøles ned, forklart på kaptein fruens språk), uten problemer og vi kunne tøffe videre. Det som var litt festlig var at sveitseren som vi ble kjent med i marinaen kom kjørende forbi akkurat etter vi hadde fortøyd, så vi fikk og litt hjelp av hanJ

Kapteinen er fornøyd!
                                                                                                                                                                         Solbriller fra øye for øye

Når vi kom frem til Nidri, to vi en runde rundt alle de andre båtene som lå for anker, diskuterer litt hvor vi skal legge oss, så kommer en nordmann med jolla si bort og hilser på, og hjelper oss med å finne den perfekte plassen. Dette var da en mann ved navn Svein som har vært i område her i 5 år (eller noe) med sin egen båt, som Stian har vert i kontakt med via et seilerforum på FB. Han ba oss på middag i sin båt, goood mat, kylling curry, og det ble en lang og fuktig kveld, og veldig koselig. Siden han har bodd i båten så lenge og også har vært over Atlanteren, hadde han mange tips og triks som vi vil få nytte av. Det er mye man kan gjøre veldig enkelt, som for eksempel en myggnetting til ”døra” ned i båten han hadde laget, dusjforheng på badet for å bevare døra, enkle ting som gjør livet litt lettere.

I dag blir det litt småfiksing på båten, og kanskje en liten seiltur rundt i bukta her, men vi kommer nok til å holde oss i Nidri noen dager, før vi legger kursen tilbake til Corfu for å plukke opp Rolf (Kapteinens far).

Vi koser oss!

Postkort bildet er også tatt der vi venter på broen