torsdag 6. desember 2012

Vi flytter på oss!

Jeg har faktisk ikke tatt et eneste bilde til siste innlegg, eller faktisk to på telefonen, men glemte å ta med kabel til den når jeg gikk hit til nærmeste Internett cafe. Men vi har faktisk flyttet litt på oss! Når jeg kom tilbake til båten etter å ha skrevet forrige innlegg, var jo gutta klare til å reise! Langt dro vi ikke, men et lite stykke flyttet vi nå på oss. Vi kjørte for motor en liten time eller noe, til vi kom til inngangen til kanalen mellom Lefkas og fastlandet. Dette var ikke noe spesielt koselig havn, og vi tror egentlig vi tok opp plassen til en fiskerbåt, som nærmest parkerte oppå oss senere på kvelden.

Dagen etterpå kjørte vi videre inn i kanalen (som jeg var veldig lykkelig for at vi gjorde i dagslys), og tenkte å stoppe innom havnen halvveis, for å sjekke litt værmeldinger. Havne-mannen som jobbet der kom å møtte oss med en gang, og skulle ha 35 euro uansett om vi bare skulle være der i en halvtime, eller til klokken tre neste dag. Så da ble vi jo der til neste dag, brukte masse av vannet hans, koblet på landstrømmen og skrudde på alle lysene i båten! (Det var uansett ikke vær til å reise videre, men vi skulle nå utnytte havnens fasiliteter når vi måtte betale såpass...) Men det var en veldig fin havn altså, og veldig koselig område rundt. Dette var vist Lefkas sentrum tror jeg. Det er litt synd at vi bare freser forbi alle disse koselige stedene syns jeg, men varmen på Gran Canaria frister mer en sigth seeing akkurat nå.

Så dagen i dag har vi reist fra Lefkas til Geos, hele 35 nautiske mil tilbakelagt i veldig vekslende vind, som endret retning ganske ofte, med dønninger på opptil 4 meter, og med vindindikator (den elektroniske) som ikke vil fungere. Så vi er temmelig fornøyd med dagens etappe. Gutta har seilt, mens Christine har kastet opp, men ikke så mye da:) Vi har nå fortøyd Carmen inne i en ny kanal (Hellas og deres kanaler), og her ser det veldig koselig ut egentlig! Her er det sikkert fint når det er fint vær... Og i morgen håper vi å kunne komme oss til Korfu. Så nå sitter vi å undersøker neste havner og værmeldinger.

- Christine

1. Hei! Du må få tak i ingefær Christine. Her i Norge har vi det i tabelettform, kjøpes i helsekostbutikker. Apoteket har det sikkert der nede også! Hjelper mot kvalme! Begynn å spise 3 tab. for dagen, etter en mnd. kan du gå ned til 2. Fortsett med det resten av livet :-) eller i hvertfall så lenge du seiler! Dette er ikke noe vanedannende, men et tilskudd! I gamle dager spiste alle kvalme gravide ingefær. Hos oss var det husbonden som måtte over rekken med jevne mellomrom. MEN da turen gikk til Shetland m/ingefær innenbords, kunne han til og med reparere toaletten! underveis :-)) Ikke gi opp underveis, bare spis og pluselig, en dag, så virker de! LYKKE til! Det er hyggelig å følge med dere og vi hadde unt dere litt mer sol og varme!

1. Hei igjen.

Takk for tips! Det skal jeg prøve! Nå har vi uansett bestemt oss for å reise en tur hjem, så da skal jeg hamstre ingefær tabletter... hehe

2. Da må du begynne å spise dem med en gang du kommer hjem. Så er du klar til dere reiser ned igjen. Vi reiser fra Norge 7. mai med fly til vår båt som er på Hvar/Vrboska (Kroatia). Så går turen til Montenegro, kanskje Albania, så Hellas. Når vi har tatt for oss Hellas seiler vi vestover igjen mot Gran Canaria. Målet er å være der i oktober mnd., for så å være med over med ARC som starter 24. november 2013. Vi ser dere kanskje på vår seiltur til neste år!? GOD tur hjem! Vi synes det har vært veldig tolmodige og modige, det er ingen skam å snu.... :-) MEN mist ikke motet, bær på drømmen og sats til neste år!